ТикТок – опасност или шанса за младе?

ТикТок може бити мач са две оштрице, али на кориснику је да изабере ону безболнију, коју може да употреби у праве сврхе

ТикТок већ неко време диригује актуелним светским трендовима. Његов огроман утицај постао је очигледан 2018. године, две године након настанка апликације, када се спојио са Musical.ly и постао доступан читавом свету. Од више од милијарду активних корисника месечно, 85% чине они испод 35 година. Какви су ставови стручњака, а какви младих по питању утицаја ТикТок-а на своје претежно младе кориснике?

ТикТок – једнака шанса за све

Оно по чему је ТикТок нарочито познат јесте лакоћа прављења садржаја, за који није неопходно улагање. Пролазе слобода и аутентичност. Свако у било ком тренутку може да креира било какав садржај.

ТикТок користим и више него што би требало, у просеку четири до пет сати дневно, како бих погледала што више видеа вазних за шминку и моду. И сама креирам садржај за ТикТок везан за шминку. На платформи слушам савете и препоруке, па се често и преварим неком куповином, наводи Милица Мишић (19).

Коста Поповић (18) ТикТок користи свакодневно као разоноду. То да ли ће усвојити неки савет са ТикТок-а зависи од тематике. Уколико су видеи мотивационог типа, труди се да усвоји њихове поруке.

Данас се све врти око ТикТок-а – од комуникације међу људима, њихове пажње у свакодневном животу, па до разних дешавања и појава у друштву, објашњава Коста.

Др Бранка Новчић Кораћ, професорка Факултета организационих наука Универзитета у Београду на Катедри за маркетинг менаџмент и односе са јавношћу, наводи:

– Сведоци смо ’поплаве’ неквалитетног и непромишљеног садржаја, будући да су друштвени медији постали мегафон за свакога. Такође, велика мана је и што је свако постао уредник свог садржаја. Не постоје више друштвени филтери који су нам помагали да разлучимо шта је истина, а шта не. Данас свако, на ТикТок-у посебно, може да креира слику о себи какву жели, често ону која није блиска реалности.

Друга страна исте медаље, како наводи проф. др Бранка Новчић Кораћ, заправо носи и највећу предност ове платформе. Ако би се садржај на ТикТок-у правилно користио, додаје саговорница, могао би доста да допринесе подизању свести о значајним проблемима и друштвеном активизму.

Побољшање корисничког искуства једнако је трговању пажњом

Још једна позната карактеристика ТикТок-а јесте потпуно персонализовано коришћење платформе. При инсталирању корисници могу да изаберу врсту садржаја коју би желели да прате путем апликације. Затим, фор you паге, илити страница за тебе, заправо је алгоритамски феед заснован на видео-записима са којима су корисници били у интеракцији. Алгоритам ће показати садржај на основу онога што корисници гледају или конзумирају свакодневно.

Побољшано корисничко искуство које доноси страница за тебе значи и више времена за екраном, те је и изложеност садржају чији је свако сопствени уредник знатно већа.

Катарина-Кети Симић (19) каже да ТикТок сигурно користи око четири сата дневно. Наглашава да у апликацију улази пред спавање и да је обавезно користи док једе. Сматрам да немам самоконтролу када је ТикТок у питању, наводи саговорница.

Марко Љубисављевић (19) сматра да има самоконтролу по питању ТикТок-а, будући да га користи свакодневно, али у интервалима до 20 минута. Ипак, како каже, апликација може бити веома заразна за оне који не поставе границу.

Када говоримо о профитним шемама, треба да будемо реални – свака апликација оваког типа, па и ТикТок, направљена је са идејом да се корисници што дуже на њој задрже. Када се корисници задржавају, конзумирају садржај и, последично, праве профит оглашивачима. Дакле, под рухом ’побољшања корисничког искуства’ заправо се ’тргује’ пажњом, временом и скривеним жељама корисника, што у неким случајевима доводи и до зависности. Свако треба да постави своје границе и треба да будемо свесни шта за себе желимо, објашњава проф. др Бранка Новчић Кораћ.

TikTok Now претња за безбедност?

Лако креирање и објављивање садржаја и његова широка доступност доводе и до следећег питања: Колико је ТикТок безбедан за своје кориснике, а поготово младе који су и већина?.

Друга ТикТок-ова иконица слева, симбол муње, представља нову опцију насталу у септембру ове године – ТикТок Now. Налик БеРеал-у, ТикТок Now је функција где корисници могу да постављају фотографије са предње и задње камере истовремено (како би се приказао и корисник и оно што га окружује) или видео-запис од 10 секунди у одређено време сваког дана. Корисницима стиже обавештење у одређеном делу дана, што је знак да је време да са својим пријатељима поделе шта раде у том тренутку. То је функција у оквиру апликације у Америци и посебна апликација у другим регионима, укључујући делове Европе, Африке и Азије.

– ТикТок Now и БеРеал те приказују у правом светлу, за разлику od Snapchat-a, где људи користе превише филтера. Користим БеРеал, веома занимљива апликација– наводи Марко.

Сетимо се да је ТикТок-у 2019. Савезна трговинска комисија (ФТЦ) одредила казну од 5,7 милиона долара због прекршаја Акта о заштити приватности деце на интернету. Да ли је ТикТок Now још једна препрека ка безбедности младих корисника? Када је реч о овом питању, има ли разлике између ТикТок-а и БеРеал-а?

Када је реч о ФТЦ казни из 2019, па и даљих активности ТикТок-а, оваква законска ограничења и јесу нешто што било коју платформу може да регулише. Једна од ствари које ме највише брине код ТикТок-а јесте заштита деце на интернету, јер постоје значајни докази и нажалост фатални случајави који се директно везују за ТикТок и начин на који утиче на децу. Све државе где је он присутан би требало да се тиме позабаве кроз законске регулативе. Са друге стране, БеРеал је доста заштићенија платформа, која је прошла сва одобрења конкретно на америчком тржишту, објашњава професорка Новчић Кораћ.

Како се носити са свим изазовима које ТикТок доноси?

Очигледно је да многе карактеристике ТикТок-а истовремено могу да буду и његова предност и мана – и опасност и шанса.

Препоручила бих ТикТок, јер се на њему могу наћи и многи корисни и поучни видеи, а не само гомила глупости, како многи причају, поручује Милица.

Ипак, Марко не би препоручио коришћење апликације, осим, како каже, ако неко нема много обавеза јер је апликација заразна за оне који немају самоконтролу.

Како наводи проф. др Бранка Новчић Кораћ, мало доступних, а релеватних истраживања која су анализирала публику на ТикТок-у говоре да је младима ТикТок место где се забављају, разоноде. Међутим, свака генерација је имала неки свој ТикТок.

ТикТок заправо дефинише припадност некој групи, а сви, посебно млади, желе да се идентификују са одређеном културом и групом и да њој припадају. И ми смо то радили, само смо имали друге канале, чет-собе попут ’Сербиан caffe-a’. Posmatrajte ТикТок као особу: можда је данас тинејџер, па се спрам тога понаша на одређени начин. Како тај тинејџер буде сазревао, тако ће и култура да се мења, објашњава саговорница.

ТикТок може бити мач са две оштрице, али на кориснику је да изабере ону безболнију, коју може да употреби у праве сврхе.

Милица Михајловић

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *